RADIONICE 2024

Nicolò Filippo Rosso. Re-akciona fotografija: Vizuelne priče kao sredstvo društvene promene
 
Kako fotografija može da promeni tok nečijeg života ili čak, sudbinu cele zajednice? 
 
Dokumentarna fotografija nije samo prikaz stvarnosti – ona je moćan alat za pokretanje društvenih promena i oblikovanje stavova. Jedan od vodećih dokumentarnih fotografa današnjice, Nicolò Filippo Rosso, autor nagrađivanog projekta Exodus, pokazuje kako fotografija može doprineti rešavanju humanitarnih kriza, utičući na političke odluke i mobilisanje pomoći za najugroženije.
 
Nicolò Filippo Rosso je dobitnik prestižnih nagrada World Press Photo, The Alexia Grant i W. Eugene Smith Memorial Award. Njegov projekat Exodus, koji dokumentuje migracione rute kroz Latinsku Ameriku, dokaz je da fotografija može biti katalizator društvene promene – njegovi vizuelni narativi inspirisali su konkretne akcije koje su unapredile životne uslove migranata u Kolumbiji.
 
Fotografije koje je Rosso zabeležio inspirisale su organizacije da osnuju medicinske i obrazovne centre u kampovima koje prethodno nisu ni poznavale. Na osnovu Rossovih radova, kolumbijska vlada dodelila je desetogodišnju privremenu zaštitu migrantima, omogućivši im pristup zdravstvenoj nezi, obrazovanju i tržištu rada.
 
Nicolò Filippo Rosso će se tokom radionice u okviru 12. Festivala fotografije VIZUALIZATOR osvrnuti na ključno pitanje dokumentarne fotografije: Kako vizuelni narativi u medijima oblikuju javno mnjenje i političke odluke? Kako birani kadrovi, kompozicija i kontekst utiču na formiranje stavova, emocija, vrednosti i predrasuda? Na koji način se marginalizovane grupe, poput izbeglica i migranata, predstavljaju kao nosioci dostojanstva, hrabrosti i snage, ili, pak, stereotipno kao žrtve i simboli siromaštva?
 
Radionica koju vodi Nicolò Filippo Rosso polaznicima pruža priliku da: 
  • Razumeju kako dokumentarna fotografija oblikuje percepciju i inicira konkretne akcije, analizirajući primere iz Exodusa.
  • Nauče o etičkim izazovima i odgovornostima dokumentarne fotografije, uključujući estetske, etičke i emocionalne dileme u prikazivanju migranata i marginalizovanih grupa.
  • Diskutuju kako fotografija može postati sredstvo za izgradnju empatije, osvetljavajući ljudske priče koje inspirišu promenu, umesto da osnažuju postojeće stereotipe.
Nicole Tung. Re-vizija stvarnosti: Dokumentarna fotografija kao otpor manipulaciji

Kako fotografija može da probije zidove dezinformacija i pomogne nam da razumemo ljudsku dimenziju sukoba i kriza? U eri kada se vizuelni sadržaji koriste kao moćno oružje manipulacije, dokumentarna fotografija Nicole Tung pruža inspiraciju i vodič za razumevanje kompleksnih globalnih kriza. Njeno iskustvo sa terena, od razrušenih gradova Bliskog istoka do protesta i ratova, pokazuje kako autentične vizuelne priče mogu izazvati dublje promišljanje i pružiti otpor propagandi.
Nicole Tung, članica prestižne agencije VII i dobitnica nagrada poput Prix de la Photographie i Frontline Club Award, jedna je od najistaknutijih ratnih foto-novinarki današnjice. Njene fotografije objavljivane su u vodećim svetskim medijima, uključujući The New York Times, The Wall Street Journal, TIME, The Guardian i The Sunday Times. As Strong as the War, As Soft as the Peace je izložba fotografija iz Sirije, Iraka, Hong Konga i Ukrajine koje nisu samo dokument o brutalnosti sukoba već i svedočanstvo o ljudskoj hrabrosti, solidarnosti i otpornosti.

Radionica nudi priliku da naučite kako da kroz fotografiju oblikujete narative koji su istiniti, etični i snažni – narative koji prodiru kroz slojeve manipulacije i osvetljavaju stvarnost koja često ostaje nevidljiva.

Polaznici će na radionici imati prilike da razumeju:

  • Kako dokumentarna fotografija razotkriva dominantne političke narative i pruža nepristrasan uvid u sukobe i krize.
  • Ulogu fotografije u formiranju kolektivne istorije i njen potencijal da inspiriše društvenu solidarnost i promene.
  • Kako fotografija može da gradi poverenje i podstakne kritičko razmišljanje u vremenu vizuelne manipulacije.
Mario Heller. Re-interpretacija kulture: Dokumentarna fotografija između estetike i etike
 
Kako kroz dokumentarnu fotografiju ispričati priču o zajednicama koje su kulturno i geografski udaljene od nas? Kako se kroz fotografiju grade narativi koji balansiraju između etike i estetike? Švajcarski fotograf, dobitnik Swiss Press Photo nagrade, Mario Heller, kroz projekat Arctic Dreams osvetljava svakodnevicu ljudi na ivici Arktičkog kruga, u zajednici koja živi na granici između civilizacije i surove prirode. 
 
Kroz portrete i pejzaže, Heller istražuje kako nesvakidašnje društveno-političke okolnosti i prirodno okruženje oblikuju identitet jedne zajednice, preispitujući granice između dokumentovanja stvarnosti i stvaranja vizuelno upečatljivih priča.
 
Mario Heller (1991), švajcarski dokumentarni fotograf i član prestižne agencije Panos Pictures, posvećen je istraživanju izolacije, zajednica i odnosa ljudi s prirodom. Njegov rad je nagrađen priznanjem LensCulture Critic’s Choice Award i Swiss Press Photo AwardArctic Dreams je poziv u zabačeni svet Barencburga, izolovanog rudarskog grada na ivici civilizacije i surovosti prirode. Sa populacijom od oko 400 stanovnika – ruskih i ukrajinskih rudara, turističkih vodiča i avanturista – Barencburg predstavlja intrigantnu priču o opstanku i zajedništvu u negostoljubivom okruženju.
 
Radionica se fokusira se na ključne aspekte dokumentarne fotografije:
  • Kako portreti simbolizuju kolektivni identitet, prevazilazeći prikaz pojedinca?
  • Na koje načine estetske odluke – odabir svetla, kompozicije, kadra – oblikujuju narativ i omogućavaju publici da se poveže sa pričom?
  • Kako pejzaži doprinose razumevanju konteksta i dinamike suživota ljudi i prirode?
  • Koji su etički izazovi u prikazivanju zajednica koje nisu u direktnoj interakciji sa globalnim medijima?
Učesnici će imati priliku da kroz analizu radova iz projekta Arctic Dreams dobiju praktične savete o balansiranju između vizuelne privlačnosti i autentičnosti, kao i o kreiranju narativa koji su istovremeno estetski upečatljivi i etički odgovorni. 
Andrea Gjestvang.

Uskoro!

Oxiea Villamonte.

Uskoro!

Jose Farinha.

Uskoro!

Scroll to Top